Tεχνικά χαρακτηριστικά της μπαταρίας

Απάντηση
Άβαταρ μέλους
stefanos
ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΤΗΣ
Δημοσιεύσεις: 515
Εγγραφή: Τρί Φεβ 23, 2016 11:35 am
Τοποθεσία: ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ονομα: ΣΤΕΦΑΝΟΣ
Ειδος Τροχοσπιτου: Ρυμουλκουμενο

Tεχνικά χαρακτηριστικά της μπαταρίας

Δημοσίευση από stefanos » Δευ Νοέμ 13, 2017 8:23 am

Μάθε να διαβάζεις τα τεχνικά χαρακτηριστικά της μπαταρίας

Το άρθρο αυτό είναι αναδημοσίευση απο το http://www.ilektronio-batteries.com/


Όλες οι µπαταρίες έχουν επάνω τους, υποχρεωτικά, µια ετικέτα µε τα τεχνικά τους χαρακτηριστικά. Απο αυτά, κάποια είναι ιδιαίτερα σημαντικά. Κάποια άλλα είναι καθαρά ενημερωτικά. Τα σημαντικά χαρακτηριστικά που μας ενδιαφέρουν άμεσα είναι τα 3 πρώτα :

Τάση
Αμπερώρια ΑΗ
Αμπέρ Ψυχρής Εκκίνησης.
Τεχνολογία μπαταρίας
Κωδικός μπαταρίας
Ρυθμός εκφόρτισης

Παραθέτουμε 2 ετικέτες μπαταριών αυτοκινήτου από διαφορετικούς κατασκευαστές.


-.jpg

1.Ονομαστική Τάση - Volts
1.jpg



Το βασικό χαρακτηριστικό μιας μπαταρίας είναι η ονομαστική τάση της. Την μετράμε σε Volts. Οι μπαταριές αυτοκινήτων έχουν ονομαστική τάση 12V. Φυσικά, η τάση της μπαταρία του αυτοκινήτου, μπορεί να κινηθεί σε ένα εύρος της τάξης ±2 Volts ανάλογα με την κατάσταση της "υγείας" της, αλλά και τις συνθήκες υπό τις οποίες χρησιμοποιείται.
Η τάση ανοικτού κυκλώματος OCV

Τα Volts της μπαταρίας όταν αυτή δεν είναι συνδεμένη στο όχημα. H τάση μιας μπαταρία των 12V σε πλήρη φόρτιση, όταν δεν είναι συνδεμένη (OCV) , είναι 13V-13.5V (ή και υψηλότερη).
H τάση κλειστού κυκλώματος CCV

Τα Volts της μπαταρίας όταν αυτή είναι συνδεμένη στο όχημα. Λέγεται τάση λειτουργίας. Μια μπαταρία 12V θα πρέπει να έχει πάνω απο 12.3V όταν ειναι συνδεμενη στο όχημα.

2. Αμπερώρια μπαταρίας – ΑΗ

2.jpg

Είναι το ρεύμα εκφόρτισης που δίνει η μπαταρία στη μονάδα του χρόνου. Την μετράμε σε αμπερώρια και συμβολίζεται με ΑΗ (amp hours). Τα αμπερώρια ονομάζονται και "χωρητικότητα αποθέματος". Φανταστείτε ότι η μπαταρία είναι ένα δοχείο, και τα ΑΗ είναι λίτρα. Όσο περισσότερα λίτρα χωράει το δοχείο, τόσο μεγαλύτερο απόθεμα έχει. Η μπαταρία είναι όντως αποθηκευτικό δοχείο και συσσωρεύει ρεύμα (γι'αυτό λέγεται και συσσωρευτής). Όσο περισσότερα ΑΗ έχει, τόσο περισσότερο ρεύμα θα μας δώσει. Μεγαλύτερος αριθμός ΑΗ σημαίνει μεγαλύτερη διάρκεια λειτουργίας της μπαταρίας μέχρι αυτή να ξεφορτιστεί. Προσοχή, μη συγχέετε τη διαρκεια λειτουργίας με το χρόνο ζωής της μπαταρίας.


3. Aμπέρ Ψυχρής Εκκίνησης – CCA

how-to-read-car-batteries-cca-info-labels.jpg

Είναι η ένταση ρεύματος σε αμπέρ, που μπορεί να δώσει η μπαταρία για κάποια δευτερόλεπτα σε θερμοκρασία -18C μέχρι η τάση της να πέσει σε συγκεκριμένες τιμές. Περισσότερα αµπερ ψυχρής εκκίνησης σηµαίνουν καλύτερη απόδοση της μπαταρίας στο κρύο, µεγαλύτερη ένταση, εκρηκτικότητα και πιο εύκολη εκκίνηση του κινητήρα. Είναι ένα σηµαντικό χαρακτηριστικό που παίζει µεγάλο ρόλο σε αυτοκίντητα, ειδικά σε Diesel κινητήρες. Μια μπαταρία με 500CCA θα εκκινήσει ευκολότερα ένα αυτοκίνητο απ΄ότι μια μπαταρία με 350CCA.

Οι χρόνοι και τα όρια της τάσης ανά πρότυπο είναι τα εξής :

ΕΝ (European Norm) : Xωρίζεται σε 2 πρότυπα (ΕΝ1 & ΕΝ2). Συνήθως οι κατασκευαστές μπαταρίας αναγράφουν το μόνο ΕΝ.
ΕΝ1 90sec. Aποδεκτή τάση ίση ή μεγαλύτερη των 7.5V.
ΕΝ2 150sec. Aποδεκτή τάση ίση ή μεγαλύτερη των 6V.
DIN (Deutsche Industrie Norm) : 30sec και 90sec. Aποδεκτή τάση ίση ή μεγαλύτερη των 9V και των 6V αντίστοιχα.
SAE (Society of Automotive Engineers) : 30sec. Aποδεκτή τάση ίση ή μεγαλύτερη των 7.2V
BCI (Battery Council International) - 30sec. Aποδεκτή τάση ίση ή μεγαλύτερη των 7.2V
IEC (International Electro Technical Commission) : 60sec. Aποδεκτή τάση ίση ή μεγαλύτερη των 8.4V

Στην Πράξη :

Η μπαταρία 55457 του παραδείγματος πληρεί 2 πρότυπα (ΕΝ & SAE).
Μας πληροφορεί πως σύμφωνα με το πρότυπο ΕΝ αποδίδει έχει 510Α. Aυτό σημαίνει ότι θερμοκρασία -180C θα μας δίνει ρεύμα έντασης 510Αμπερ επί 90δευτερόλεπτα και η τάση της θα είναι ίση ή μεγαλύτερη των 7.5V.
Μας πληροφορεί επίσης πως σύμφωνα με το πρότυπο SAE, αποδίδει 510Α .Aυτό σημαίνει ότι θερμοκρασία -180C θα μας δίνει ρεύμα έντασης 510Αμπερ επί 30δευτερόλεπτα και η τάση της θα είναι ίση ή μεγαλύτερη των 7.2V.

Επειδή το πρότυπο ΕΝ είναι το πιό "δύσκολο" για τις μπαταρίες ( οι χρόνοι δοκιμής 90sec & 150sec , ΕΝ1 & EN2 αντίστοιχα, είναι μεγαλύτεροι από κάθε πρότυπο), οι μπαταρίες που συμορφώνονται με αυτό, αυτομάτως υπερκαλύπτουν και πληρούν τις προδιαγραφές των άλλων προτύπων.


4.Τύπος & Τεχνολογία μπαταρίας


Οι κατασκευαστές (συνήθως αλλά όχι πάντα), μας ενημερώνουν και για την τεχνολογία της μπαταρίας. Εκτός από τις 2 μεγάλες ιδιότητες οι οποίες γίνονται αμέσως αντιληπτές (μπαταρία ανοικτού τύπου - μπαταρία ανοικτού τύπου), οι υπόλοιπες τεχνολογίες αναγράφονται. Προκειται σηνήθως για μια συντοµογραφία τεχνολογίας.

FLO (Flooded Battery) : Μπαταρία ανοικτού τύπου (έχει πώματα) που χρειάζεται συντήρηση. Αυτή την τεχνολογία την συναντάμε σε εργοστασιακές μπαταρίες αυτοκινήτων, σε φορτηγά, και σε κάποιες μοτοσυκλέτες. Αφορά πολύ μικρό κομμάτι της αγοράς.
SMF (Sealed Maintenance Free) : Μπαταρία κλειστού τύπου (δεν έχει πώματα) που δεν χρειάζεται συντήρηση. Το μεγαλύτερο ποσοστό των μπαταριών αυτοκινήτου σήμερα (Ιούλιος 2017) είναι τέτοιες μπαταρίες.
EFB (Εnhanced Flooded Battery) : Eνισχυμένη μπαταρία μολύβδου. Έχει ειδικούς διαχωριστές στις ενεργές πλάκες, δίνοντας μεγαλύτερη αντοχή στην μπαταρία. Χρησιμοποιείται ως ενδιάμεση λύση στις κοινές μπαταρίες και τις μπαταρίες AGM.
ΑGM (Αbsorbent Glass Mat ): Yπερενισχυμένη μπαταρία μολύβδου. Έχει ειδικούς διαχωριστές απο υαλονήματα, και χαρακτηριστικά βαθιάς εκφόρτισης. Έχει εξαιρετική αντοχή και μοναδικές επιδόσεις και ασφάλεια. Η τεχνολογία AGM στην αυτοκινητοβιομηχανία χρησιμοποιείται μόνο σε οχήματα που έχουν σύστημα Start-Stop. Στο χώρο της μοτοσυκλέτας χρησιμοποιείται τις τελευταιες 2 δεκαετίες (ίσως και περισσότερο).
GEL: Eνισχυμένη μπαταρία μολύβδου. Ο κοινός ηλεκτρολύτης που συναντάμε στις υπόλοιπες τεχνολογίες, έχει αντικατασταθεί με μιά πάστα σιλικόνης. Έτσι υπάρχει αυξημένη αντοχή και ασφάλεια.
VRLA : Πρόκειται για ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που συναντάμε στις μπαταρίες AGM / GEL. Αφορά σχεδιασμό με αυτοελεγχόμενες βαλβίδες εκτόνωσης για μεγαλύτερη ασφάλεια της μπαταρίας.

Πέρα από τα παραπάνω, οι κατασκευαστής μπορεί να αναφέρει και λεπτομέριες πχ Calcium (Ca) για μπαταρίες που έχουν επίστρωσεις ασβεστίου στις αρνητικές πλάκες ή Ca-Ca για μπαταρίες με επιστρώσεις σε όλες τις πλάκες (αρνητικές - θετικές) κλπ.

5. Κωδικός μπαταρίας
how-to-read-car-batteries-din-etn-code-info-labels.jpg

Οι μπαταρίες, εκτός από τα παραπάνω, έχουν και έναν αριθμό (κωδικό) ο οποίος μας δίνει συνοπτικά πληροφορίες για την τάση (Volts) , τα αμπερώρια (AH) και τα αμπέρ ψυχρής εκκίνησης (CCA) . Ο κωδικός αυτός είναι συνήθως πενταψήφιος (DIN Code) ή εννιαψήφιος (ETN Code). Σε κάποιες άλλες χώρες έχουν διαφορετικούς κωδικούς (πχ Αμερική ή Αυστραλία), αλλά στην Ευρώπη, ο κωδικός της μπαταρίας θα έχει μια από τις 2 αυτές μορφές.

5 Ψηφία - DIN Number

how-to-read-car-batteries-din-etn-code-info-labels.jpg
To 1ο ψηφίο μας δείχνει την τάση.

Αν ο αριθμός είναι το 1 ή το 2 η μπαταρία είναι 6Volts
Αν ο αριθμός είναι το 5 ή το 6 η μπαταρία είναι 12Volts

2ο & 3ο ψηφίο

Μας δείχνει τα ΑΗ (αμπερώρια)

4-5ο Ψηφίο

Μοναδικός κωδικός κατασκευαστή. Δεν αφορά έμας ως καταναλωτές. Αφορα διαστάσεις, πολικότητα, αντικραδασμική συμπεριφορά κλπ.

Σύμφωνα με τα παραπάνω, οι παρακάτω δημοφιλείς κωδικοί DIN μας πληροφορούν τα εξής :

5 54 57 : 12 Volts - 54AH
5 62 19 : 12 Volts - 62AH
5 44 59 :12 Volts 44AH
5 50 14 : 2 Volts - 50AH


9 Ψηφία - ΕΤΝ Νumber
how-to-read-car-batteries-ETN-code-info-labels.jpg
To 1ο ψηφίο μας δείχνει την τάση.

Αν ο αριθμός είναι το 1 ή το 2 η μπαταρία είναι 6Volts
Αν ο αριθμός είναι το 5 ή το 6 η μπαταρία είναι 12Volts

2ο & 3ο ψηφίο

Μας δείχνει τα ΑΗ (αμπερώρια)

4-5-6ο Ψηφίο

Μοναδικός κωδικός κατασκευαστή. Δεν αφορά έμας ως καταναλωτές. Αφορα διαστάσεις, πολικότητα, αντικραδασμική συμπεριφορά κλπ

7-8-9ο ψηφίο

Μας δείχνει τα CCA αμπερ ψυχρής εκκίνησης

Σύμφωνα με τα παραπάνω, οι παρακάτω δημοφιλείς κωδικοί ΕΤΝ μας πληροφορούν τα εξής :

5 55 057 048 : 12 Volts - 55AH - 480CCA
5 62 019 054 : 12 Volts - 62AH - 540CCA
5 44 059 036 :12 Volts - 44AH - 360CCA
5 50 059 048 : 12 Volts - 50AH - 480C
6.Μέγιστος ρυθμός εκφόρτισης - C rate

how-to-read-car-batteries-c-rate-info-labels.jpg

Μας δείχνει πόσο αργά ή γρήγορα (C) μπορεί η μπαταρία να εξαντλήσει τη χωρητικότητά της (AH). Με μια απλή διαίρεση βρίσκουμε την μέγιστη ένταση ρεύματος εκφόρτισης που επιτρέπεται να πάρουμε από την μπαταρία.

Η κλίμακα C-rates είναι η εξής:

1C- Η µπαταρία µπορεί να εξαντλήσει τα ΑΗ της μέσα σε 60λεπτά
2C- Η µπαταρία µπορεί να εξαντλήσει τα ΑΗ της μέσα σε 30λεπτά
5C- Η µπαταρία µπορεί να εξαντλήσει τα ΑΗ της μέσα σε 12λεπτά
0.5C ή C/2 - Η µπαταρία µπορεί να εξαντλήσει τα ΑΗ της μέσα σε 2 ώρες
0.2C ή C/5 - Η µπαταρία µπορεί να εξαντλήσει τα ΑΗ της μέσα σε 5 ώρες
0.1C ή C/10 - Η µπαταρία µπορεί να εξαντλήσει τα ΑΗ της μέσα σε 10 ώρες
0.05C ή C/20 - Η µπαταρία µπορεί να εξαντλήσει τα ΑΗ της μέσα σε 20 ώρες

Για παράδειγμα, μια μπαταρία με 50 αμπερώρια (ΑΗ) ανάλογα με το C Rate που έχει συμπεριφέρεται ως εξής :

C-rate 1C ωφείλει να δίνει ρεύμα έντασης 50 Αμπερ επί 1 ώρα.
C-rate 2C ωφείλει να δίνει ρεύμα έντασης 100 Αμπερ επί 30λεπτά.
C-rate 5C ωφείλει να δίνει ρεύμα έντασης 250 Αμπερ επί 12λεπτά.
C-rate 0.5C(C/2) ωφείλει να δίνει ρεύμα έντασης 25 Αμπερ επί 2 ώρες.
C-rate 0.2C(C/5) ωφείλει να δίνει ρεύμα έντασης 10 Αμπερ επί 5 ώρες.
C-rate 0.1C(C/10) ωφείλει να δίνει ρεύμα έντασης 5 Αμπερ επί 10 ώρες.
C-rate 0.05C(C/20) ωφείλει να δίνει ρεύμα έντασης 2.75 Αμπερ επί 20 ώρες.

Η χωρητικότητα της μπαταρίας να αλλάζει ανάλογα με τον ρυθμό εκφόρτισης. Γρήγοροι ρυθμοί εκφόρτισης παράγουν θερμότητα στο εσωτερικό της μπαταρίας. Αυτό μειώνει τη χωρητικότητα. Οι µπαταρίες µε χαρακτηριστικά 1C / 2C / 5C ονοµάζονται υψηλής εκφόρτισης διότι µπορούν να αδειάσουν σε λιγότερο από µια ώρα. Βρίσκουν εφαρµογή σε ηλεκτρικούς κινητήρες στους οποίους η µεγάλη ένταση σε µικρό χρόνο είναι το ζητούµενο.

Ας δούμε στην πράξη, μια μπαταρία 50ΑΗ µε C-Rate στις 20 ώρες.

Κάνουµε την διαίρεση 50ΑΗ / 20 = 2.5Α. Το αποτέλεσμα 2.5Α την ώρα είναι η µέγιστη ένταση που µπορεί να µας δίνει η µπαταρία χωρίς να ζοριστεί. Αν όµως εµείς τραβάµε 5 αµπέρ την ώρα (αντί για 2.5) η χωρητικότητά της θα µειώθει κάτω από 50ΑΗ.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΤΟΝ Κ.ΛΙΑΓΚΑ ΓΕΩΡΓΙΟ ΙΔΙΟΚΤΗΤΗ ΤΟΥ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΜΠΑΤΑΡΙΑΣ http://www.ilektronio-batteries.com/
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΚΑΤΟΤΟΠΙΣΤΙΚΟΤΑΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΔΕΙΑ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΣΤΟ ΦΟΡΟΥΜ ΜΑΣ.
ΥΓ ΦΥΣΙΚΑ ΓΙΑ ΟΠΟΙΕΣΔΗΠΟΤΕ ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΕΤΕ ΜΑΖΙ ΤΟΥ
Tηλ.Fax 2313 051.303, Kιν. 6932.343.491
Δ.Τσέλιου 19 Θεσσαλονίκη
Δεν έχετε τα απαραίτητα δικαιώματα για να δείτε τα συνημμένα αρχεία σε αυτή τη δημοσίευση.

Άβαταρ μέλους
ntisco
Καθολικοί συντονιστές
Δημοσιεύσεις: 282
Εγγραφή: Τρί Μάιος 22, 2018 9:57 pm
Τοποθεσία: Αττικη
Ονομα: Νικος
Ειδος Τροχοσπιτου: Ρυμουλκουμενο
Επικοινωνία:

Re: Tεχνικά χαρακτηριστικά της μπαταρίας

Δημοσίευση από ntisco » Κυρ Μάιος 27, 2018 12:40 am

Ευχαριστουμε πολυ
Νικος.....
4χ4...Βολτες...Εκδρομες...Caravan....Φυση
Τι αλλο να ζητησεις κανεις!!!!!!

Απάντηση

Επιστροφή στο “ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ”